10152808.8dd5717.3c06f204f3124f5885aad41ec4d6e834

Iceland Honeymoon

Efter vores bryllup i 2014 tog Joachim og jeg til magiske Island i efterårsferien. I 1999 var jeg på ferie i Yellowstone National Park med min mor, hvor vi oplevede et væld af varme kilder og geysere, så jeg havde ikke de store forventninger til den lille vulkanø Island. Mine forventninger blev dog hurtigt gjort til skamme og turen til Island er på top 5 over mine smukkeste naturoplevelser.

Ion Adventure Hotel

Vi fløj til Reykjavik fra København, lejede en bil og kørte ud til det dengang nyåbnede luksushotel Ion Adventure Hotel, der er medlem af Design Hotels. Læs en anmeldelse af hotellet i New York Times her.

Vi vågnede op til et fredfyldt islandsk paradis omgivet af yderst smuk natur midt i et lavafelt. Inden morgenmaden trodsede vi kulden og hoppede i den udendørs, opvarmede Lava Spa.

En nat blev vi ringet op af receptionisten, som fortalte, at der var observeret nordlys over hotellet. Vi hoppede straks i tøjet og skyndte os ud. Det var en ubeskrivelig og fantastisk oplevelse at se det grønne nordlys dukke op bag bjergene.

Hvis du skal til Island, kan du tjekke nordlys-meldingen fra Islands meteorologiske institut her.

Golden Circle Roadtrip

Ion Hotel er praktisk placeret tæt ved the Golden Circle, der er en 300 km lang turistrute gennem Tingvellir Nationalpark, vandfaldet Gullfoss og gejserne Geysir og Strokkur. Vi startede med at besøge gejseren Strokkur.

Derefter kørte vi ud til én af de mest hypede og must-see attraktioner i Island, Gullfoss (Golden Falls).

På vejen tilbage gik vi rundt om Kerið, der er et 55 m dybt og ellipseformet eksplosionskrater.

Jokulsarlon Glacier Lagoon

Et uimodståeligt indtryk, som straks brændte sig fast på nethinden, var den imponerende gletsjersø Jökulársón med store, lysende blå isbjerge.

Vi (læs Joachim) var selvfølgelig overmodige nok til at køre ned på stranden (uden 4-hjulstræk) for at kigge på kæmpe isklumper. Vi sad fast i det sorte vulkansand og kom med nød og næppe fri, uden at det kostede ægteskabet.

Vi blev enige om, at vi lejer en større bil næste gang.

Smuk natur langs den Sydislandske ringvej Route 1 til og fra Jökulársón.

Vi stoppede også i byen Vik med de berømte kulsorte sandstrande. Se en liste i The Guardian over de forskellige storfilm og TV-serier, der er optaget i Islands smukke natur.

Snaefellsjoekull National Park

Den sidste dag på vores roadtrip kørte vi til nationalparken Snaefellsjoekull, der ligger nordvest for Reykjavik.

Efter en tur rundt i den smukke, inspirerende islandske natur forstår man godt, hvorfor 1 ud af 10 islændinge kommer til at udgive en bog.

Reykjavik

De sidste dage på bryllupsrejsen blev brugt i hovedstaden Reykjavik, hvor vi bl.a. besøgte Hallgrimskirken, der er tegnet af arkitekten Guðjón Samúelsson. I The New York Times guide “36 hours in Reykjavik” står kirken nævnt som 1. aktivitet.

Kirkens smukke orgel er det største af sin slags i Island med 5275 piper.

Harpa

Reykjaviks nye koncert- og operahus Harpa er designet af dansk-islandske Olafur Eliason i samarbejde med Henning Larsen Architect, der også har tegnet MOMU i Aarhus. Olafur Eliason har desuden designet et af Aarhus varetegn Your Rainbow på toppen af kunstmuseet Aros.

Vi fik en spændende rundvisning bag kulisserne og hørte bl.a. om akustik og arkitektoniske overvejelser.

Dill Restaurant

Min 31 års fødselsdagsgave af Joachim var en kulinarisk restaurantoplevelse på den 1-stjernede Michelinrestaurant Dill. Restauranten lå praktisk placeret lige overfor det hotel, vi boede på.

Vi fik 7 retter mad med masser af bobler og lækre vine.

Jeg blev hurtigt (fuld og) forelsket i den farverige keramik, som maden blev serveret i. Heldigvis fandt jeg skålene dagen efter i en lokal butik.

Det skøreste vi oplevede

Var det Islandske Fallologiske Museum eller rettere Penis Museum. Måske det eneste museum i verden, der har en samling af penisser fra alle pattedyr, der findes i et enkelt land. Det var klart en oplevelse værd, selvom vi ikke helt kunne tage det seriøst.

Det mest turistede vi oplevede

Var uden tvivl Blue Lagoon, der er et geotermisk spa. Selvom lagunen er fyldt med turister og desværre ikke er naturligt anlagt, var det alligevel en spændende engangsoplevelse.

Hvis du endnu ikke har besøgt Island, så skynd dig afsted.